کد مطلب:68643 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:218

اتمام حجت ائمه با غدیر











تا روزی كه امیرالمؤمنین علیه السلام در قید حیات بودند بعنوان كسی كه در غدیر بر فراز دستان پیامبر صلی اللَّه علیه و آله قرار گرفته و اینك شخصاً در برابر دیدگان مردم است، معرّف عینی غدیر بودند و حضور آنحضرت بمعنای حضور غدیر بود.

پس از شهادت آنحضرت، ائمه علیهم السلام از یك سو صاحبان غدیر بودند كه در غدیر برای ایشان نیز بیعت گرفته شده بود، و از سوی دیگر بعنوان مدافعان و حافظان غدیر در برابر دشمنان آن بودند. تبیین و استدلال و احتجاجات ائمه علیهم السلام، سنگر غدیر را برای آینده ای كه تا امروز چهارده قرن از آن گذشته در برابر سقیفه محكم می ساخت و دوستان غدیر را از اسرار عمیق آن آگاه می نمود.

آنچه توسط ائمه علیهم السلام درباره ی غدیر مطرح شده سر نخ و سرآغاز بحثهای علمی است كه در قرون بعد مورد گفتگو و مناظره قرار گرفته است. با توجه به مخاطبان گوناگون از دوست و دشمن كه در برابر ائمه علیهم السلام قرار داشته اند،به فراخور حال

[صفحه 64]

همه ی آنان در كلام ائمه علیهم السلام مطالبی درباره ی غدیر بچشم می خورد.

نكته ی قابل توجه اینكه موضوعاتی كه ائمه علیهم السلام نسبت به آنها حساسیت نشان داده اند برای ما نیز باید قابل توجه باشد و نسبت به آنها حساس باشیم. غدیر بعنوان مسئله ای در فرمایشات ائمه علیهم السلام مطرح است كه حساسیت امامان معصوم علیهم السلام نسبت به آن شاخص است و به ما می فهماند كه باید درباره ی آن حساسیت فوق العاده داشته باشیم.



صفحه 64.